недеља, 8. мај 2022.

PRUGA MARKOVAC-DESPOTOVAC-RESAVICA

 

Pruga Markovac-Despotovac-Resavica puštena je u saobraćaj 1935 godine.

Ukupna dužina pruge je 53 kilometara i na njoj se odvijao teretni i putnički saobraćaj.

Prugu u teretnom saobraćaju najviše je koristio rudnik u Resavici za prevoz uglja i jamske građe.

Kasnije se taj isti prevoz obavljao drumskim saobraćajem zbog brzine transporta i isključenja pretovara.

Kompozicije vagona su vukle lokomotive parnjače,a od 80 godine to su radile dizel lokomotive.

Deonica pruge Despotovac-Resavica je veoma interesantna, jer prolazi kroz prelep krajolik sa nekoliko vijadukta i tunela.




Putnički saobraćaj ovom prugom se odvijao do1988 godine,kada je ukinut zbog nerentabilnosti-nedostatka putnika.

U jednom periodu pedesetih i šezdesetih godina  za putnički saobraćaj  je postojala  direktna veza sa Beogradom.

Prvo bez presedanja a kasnije sa presedanjem u Markovcu.

Sećam se da je polazak iz Despotovca bio oko 0 i 30h a stizalo se u Beograd oko 7h ujutru.

Povremeno je saobraćao i  turistički voz Romantika,gde je nekoliko vagona vukla parna lokomotiva i putnici su mogli da uživaju u prelepom krajoliku.


Teretni saobraćaj se trenutno odvija na deonici pruge Despotovac-Svilajnac za potrebe kamenoloma "Kovilovača",jer je na tom delu 2019-2020 urađena rekonsrukcija.

Za potrebe putničkog voza i putnika u našoj opštini postojale su i železničke stanice u Resavici,selu Resavici(Dutovu),Dvorištu,Vojniku,Despotovcu,V.Popoviću i Jasenovu.

U Resavici postoji i okretnica za lokomotive koja je dodatni raritet za ovu prugu,i danas u funkciji.

Deonica pruge između Despotovca i Resavice trenutno nije u funkciji zbog dotrajalosti pružnih pragova,šina i klinova.

U planovima Železnice Srbije je da se i ova deonica pruge u skoroj budućnosti osposobi za saobraćaj.

Ovu prugu treba uključiti u turističku ponudu despotovačke opštine i obezbediti njen opstanak.







Autor: liber54




Нема коментара:

Постави коментар